Reactie UAF op regeerakkoord: staat vluchteling straks voor een ophaalbrug?

Het UAF is blij met het voornemen van de nieuwe regering om erkende vluchtelingen niet alleen bescherming te bieden, maar ook om hen in staat te stellen zo snel mogelijk volwaardig deel uit te maken van onze samenleving. De overheid zal, zoals blijkt uit het nieuwe regeerakkoord, ook in de komende kabinetsperiode de inburgering van de vluchteling blijven faciliteren. Dit doet recht aan de bijzondere positie van de vluchteling. Wij zijn echter benieuwd hoe de nieuwe regering inhoud gaat geven aan hiervoor te treffen voorzieningen. Ook gezien het feit dat de inburgeringseisen verder worden aangescherpt.

Zekerheid
Het UAF is ook blij met een minder negatieve toonzetting van het akkoord.  Het UAF is er van overtuigd dat haar studenten “de geboden kansen” zullen grijpen om “volwaardig deel uit te maken van de samenleving”. Ook staat het UAF positief tegenover de kinderasielwet. Kinderen die zijn geworteld in de Nederlandse samenleving krijgen eindelijk zekerheid.

Niet gemakkelijk
Het UAF constateert echter dat het vreemdelingen niet gemakkelijk wordt gemaakt. Onduidelijk is in welke mate maatregelen zoals toegang tot de bijstand betrekking hebben op vluchtelingen. Naar ons oordeel wordt de integratie niet bevorderd wanneer vluchtelingen pas na 7 jaar recht krijgen op naturalisatie en deelname aan gemeenteraadsverkiezingen. De nieuwe regering  marginaliseert en criminaliseert vreemdelingen ten onrechte door het strafbaar stellen van illegaal verblijf. Zorgelijk vinden wij bovendien de handhaving van het eerdere besluit om het categoriale beschermingsbeleid af te schaffen.

Studiefinanciering
Het UAF had graag het recht op studiefinanciering voor vluchtelingenstudenten ouder dan 30 jaar en het recht op stage voor studenten zonder verblijfstitel opgenomen gezien in de nieuwe beleidsvoornemens.

Bruggen slaan
Dit kabinet wil bruggen slaan met constructieve oplossingen. Het UAF hoopt dat de brug die wordt geslagen naar vluchtelingen niet een ophaalbrug blijkt te zijn. Investeren in vluchtelingtalent levert de samenleving veel voordeel op.

UAF-studente Nicky: 'Onzekerheid eindelijk over'
UAF-studente Nicky Sadyhova is 21 jaar en woont al bijna 10 jaar in Nederland. Vanzelfsprekend is ze dolblij met het goede nieuws. ‘Hier heb ik heel lang op gewacht. Het kinderpardon móést eigenlijk wel doorgaan, zo veel kinderen zaten al lang in onzekerheid… Dat is nu afgesloten. Ik kan haast niet beschrijven hoe blij ik ben!’

Voor Nicky betekent het regeerakkoord een einde aan een periode van slopende onzekerheid. ‘Toen mijn ouders, zusje en ik net in Nederland aankwamen, hebben we een asielaanvraag gedaan. Pas 5 jaar later werd die afgewezen. Hierna hebben we nog lang moeten afwachten. Nu is eindelijk duidelijk dat mijn zusje en ik een verblijfsvergunning krijgen.’


Nicky kan nu gericht aan haar toekomst gaan werken: ‘Ik weet nu zeker dat ik al mijn doelen kan gaan halen in dit land. Ik wil mijn opleiding Medische Biologie graag afmaken en daarna doorstromen naar Geneeskunde zodat ik arts kan worden. Het UAF heeft mij altijd ondersteund, ondanks de onzekerheid. Ik ben hen daar ontzettend dankbaar voor. Graag wil ik de lezers een boodschap geven: geef nooit de moed op. Dat heb ik ook nooit gedaan. Ga door en treur niet om je situatie. Ik ben ervan overtuigd dat er duizenden manieren zijn om je doel ooit te behalen!’


Bron: http://www.uaf.nl/actueel/nieuws/nieuwsartikel/newslistid/1/newsitemid/77




Law Blogs
Law blog
Klik op +1 als u dit een interessant artikel vindt en Google zal het dan beter zichtbaar maken in de zoekresultaten.



Bookmark and Share

Reacties

Populaire posts van deze blog

Stichting LOS schreef boek "Post Deportation Risk" over de mensenrechten situatie na terugkeer

𝗪𝗼𝗲𝗻𝘀𝗱𝗮𝗴 𝟭𝟳 𝗷𝗮𝗻𝘂𝗮𝗿𝗶 𝘂𝗶𝘁𝘀𝗽𝗿𝗮𝗮𝗸 𝗼𝘃𝗲𝗿 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗲 𝗯𝗲𝘀𝗰𝗵𝗲𝗿𝗺𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 ‘𝗱𝗲𝗿𝗱𝗲𝗹𝗮𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀’

VACATURE: Programma manager bij Forum voor Programma Immigratie & Burgerschap (Migratierecht)

Oude (groot)ouder naar Nederland willen halen kan soms

Immigratiedienst: Minder vaak voordeel van twijfel voor asielzoeker

Jurisprudentie van deze week zoals besproken in het advocatenoverleg van 18 januari 2024

VACATURE: Operationeel Manager Juridische Zaken IND Den Haag

VACATURE Hoor- en Beslismedewerker IND

Wat is het verschil tussen lawyer en advocaat?

Met je buitenlandse partner naar Nederland: 20 tips (artikel van Gart Adang op zijn verzoek geplaatst)