Dubbele EU-nationaliteit --- opzeggen Nederlandse nationaliteit

Een oud-cliënte van mij uit Marokko is getrouwd met een Nederlandse man die ook nog eens de Italiaanse nationaliteit heeft en als kind in Italië heeft gewoond. Na jarenlang tegen de ene pech na de andere te zijn aangelopen als opeens ontslag, vroegen ze nu een visum aan om haar hier de EU toets te laten doen. Dat leek appeltje-eitje tot het McCarty arrest. Tot het moment dat Engeland prejudiciële vragen ging stellen leek er geen enkel probleem te zijn voor iemand die zijn tweede EU-nationaliteit aanvoerde voor verblijf in Nederland van zijn partner. Vanaf dat moment werden echter die zaken aangehouden en gingen lidstaten zich afvragen of dit niet allemaal wat gecompliceerder was. En ja ik weet dat mcCarthy een andere casus is maar daardoor werd er wel nadrukkelijker naar dubbele EU-nationaliteiten gekeken.

Het visum werd dan ook afgewezen. Meneer vroeg een vovo hangende bezwaar want mevrouw is zwanger en hij wilde graag de geboorte van zijn kind meemaken. De vovo werd afgewezen omdat hij zowel in Italië als in Nederland had verbleven op grond van de bijbehorende nationaliteit en dus geen gebruik had gemaakt van EU rechten. De voorlopige voorzieningen rechter gaat dus niet mee in de stelling van veel pro-Europa-route adviseurs dat hem als Nederlandse Italiaan geen beperkingen mogen worden opgelegd.

Meneer heeft vervolgens van zijn Nederlandse nationaliteit afstand gedaan en mevrouw heeft daarop de volgende dag een visum gekregen.

Ik heb begrepen dat op verschillende lotgenotenfora deze zaak nu wordt besproken en de echtgenoot van mijn oud-cliënte wordt nu door allerlei mensen benaderd voor advies. Jonge meisjes die niet aan inkomenseisen voldoen en die getrouwd zijn met illegalen in Nederland en die nu hun Nederlandse nationaliteit maar willen "opzeggen". Het lijkt me zinvol dat mensen begrijpen dat je zoiets alleen moet doen als ultimum remedium en je ook daadwerkelijk wat met je andere nationaliteit kan. Opeens alleen Pool zijn en geen Pools spreken lijkt mij een ramp. Desalniettemin lijkt het me ook zinvol dat de overheid zich eens beraad of wij als Nederland willen dat Nederlanders afstand doen van hun nationaliteit omdat zij in een positie raken dat zij achtergesteld zijn vergeleken bij mensen met alleen een andere Europese nationaliteit.
Ik vraag me af in hoeverre dit soort zaken door de top van de IND en het ministerie (en de politiek) worden gevolgd want de IND-ers die ik sprak hadden allemaal zo iets van "Dit moet toch niet hoeven".

Het doel van mijn bijdrage hier is dat mensen moeten beseffen dat het afstand doen van je nationaliteit niet het opzeggen van je bibliotheekabonnement is en daar goed over dient worden nagedacht. Ik ken namelijk ook een zaak waarin iemand dat Nederlanderschap graag terug wilde en het niet kreeg. Dus misschien hier een taak voor de mensen op de lotgenotenfora.

Trouwens, de advocaat die mevrouw en meneer na mijn ziekte zeer goed heeft bijgestaan is mr Julien Luscuere uit Rotterdam (www.ljwd.nl)



Law Blogs
Law blog Klik op +1 als u dit een interessant artikel vindt en Google zal het dan beter zichtbaar maken in de zoekresultaten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

𝗪𝗼𝗲𝗻𝘀𝗱𝗮𝗴 𝟭𝟳 𝗷𝗮𝗻𝘂𝗮𝗿𝗶 𝘂𝗶𝘁𝘀𝗽𝗿𝗮𝗮𝗸 𝗼𝘃𝗲𝗿 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗲 𝗯𝗲𝘀𝗰𝗵𝗲𝗿𝗺𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 ‘𝗱𝗲𝗿𝗱𝗲𝗹𝗮𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀’

Stichting LOS schreef boek "Post Deportation Risk" over de mensenrechten situatie na terugkeer

VACATURE: Programma manager bij Forum voor Programma Immigratie & Burgerschap (Migratierecht)

Oude (groot)ouder naar Nederland willen halen kan soms

Immigratiedienst: Minder vaak voordeel van twijfel voor asielzoeker

VACATURE Hoor- en Beslismedewerker IND

Jurisprudentie van deze week zoals besproken in het advocatenoverleg van 18 januari 2024

UItspraak: Artikel 8 EVRM bij volwassen gezinsleden (moeder bij dochter)

Met je buitenlandse partner naar Nederland: 20 tips (artikel van Gart Adang op zijn verzoek geplaatst)

Boek geeft gezicht aan vluchtelingenproblematiek - hoe een Koerdische Irakees kapper in Leiden werd