Bijzondere foto's van Rahi Rezvani

Fotograaf Rahi Rezvani (32) moest als 19-jarige vluchten uit Iran. Zijn camera was zijn enige bagage. Dertien jaar later is hij een succesvol fotograaf met internationale ambities. Speciaal voor VluchtelingenWerk selecteerde hij twee foto’s die bijzonder voor hem zijn. Binnenkort verschijnen op deze pagina nog twee foto's van zijn hand.

Een mooi interview met Rezvani is in het laatste nummer van VluchtelingenWerk Magazine verschenen. Wilt u ook het Magazine ontvangen? Klik dan hier.

Expositie in het Louvre
Voordat hij moest vluchten, studeerde Rezvani fotografie aan de kunstacademie in Teheran. Met hulp van stichting voor vluchteling-studenten UAF rondde hij in 2008 de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag af. Sindsdien timmert hij flink aan de weg om een succesvol fotograaf te worden. Een eerste fotowedstrijd en een expositie in het Parijse Louvre heeft hij al op zijn naam staan. 

Beelden spreken voor zich
Veel tekst en uitleg bij zijn foto’s geeft Rezvani liever niet. De beelden spreken voor zich, legt hij uit. Toch heeft hij over onderstaande foto van danseres Karyn op niet-opgehaalde vuilnishopen in Amsterdam een prachtige anekdote.


Rahi Rezvani: derde prijs Zilveren Camera 2010Derde prijs Zilveren Camera
"Het was half vijf ’s ochtends toen ik deze foto maakte", vertelt Rezvani, "de laatste dag voordat het vuilnis eindelijk zou worden opgehaald. Achter me stond een groep dronken Britten te kijken naar die naakte vrouw voor al dat puin." De foto maakte indruk. Rezvani won er de derde prijs in de categorie portretten van fotoprijs de Zilveren Camera 2010 mee.
Nederlands Dans Theater
De tweede foto die Rezvani uitkoos voor VluchtelingenWerk maakte hij voor de internationale campagne van het Nederlands Dans Theater in 2010. Dit is hetzelfde gezelschap waar Karyn (de vrouw op de bovenste foto) voor danst.
Rahi Rezvani: foto voor de campagne van het Nederlands Dans Theater

Eigen stijl
Rezvani heeft een heel eigen stijl van fotograferen ontwikkeld. Zijn foto’s zijn vrijwel altijd zwart-wit. "Zwart-witfoto’s zijn namelijk ‘eerlijker’”, legt hij uit. Verder hebben ze altijd een mix van drie dingen in zich: “Het donkere van de kunst die ik leerde kennen op de kunstacademie in Iran, een brok emotie die ik met me meesleep om wat er met me is gebeurd en de vrijheid die ik hier in Nederland gevonden heb. Die drie dingen maken mijn werk uniek en eigen. Het is niet zo dat je Iran of mijn achtergrond als vluchteling er letterlijk in terugziet, maar het straalt een bepaalde emotie uit die mensen raakt."

Achter de glitter en glamour
Momenteel werkt Rezvani aan drie verschillende projecten, waarvan een aantal zich afspeelt in het buitenland. Aan het eind van de zomer kunnen we verschillende exposities en publicaties van hem verwachten, onder andere van een reportage die hij maakte van de armoede die achter de glitter and glamour van de Las Vegas Boulevard in Amerika schuilgaat. "De komende jaren wil ik me meer internationaal oriënteren. Als ik zie wat ik de afgelopen jaren met hard werken heb bereikt, is het niet onmogelijk om voor mijn 35ste in het buitenland te zijn doorgebroken."

Lees meer over Rezvani
Het volledige interview met Rahi Rezvani is te lezen in VluchtelingenWerk Magazine nummer 2 van 2011, dat op donderdag 28 april verschijnt. Dit nummer is ook te bestellen via de webwinkel. Meer informatie over Rezvani en zijn werk is te vinden op www.hazazah.nl.

Bron: http://www.vluchtelingenwerk.nl/webartikelen/bijzondere-fotos-van-rahi-rezvani.php

Law Blogs
Law blog

Reacties

Populaire posts van deze blog

VACATURE: Beslisme­de­werker Buitenlandse Zaken VISA - CSO

VACATURE: Medewerker aanmeldgehoren

Stichting LOS schreef boek "Post Deportation Risk" over de mensenrechten situatie na terugkeer

𝗪𝗼𝗲𝗻𝘀𝗱𝗮𝗴 𝟭𝟳 𝗷𝗮𝗻𝘂𝗮𝗿𝗶 𝘂𝗶𝘁𝘀𝗽𝗿𝗮𝗮𝗸 𝗼𝘃𝗲𝗿 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗲 𝗯𝗲𝘀𝗰𝗵𝗲𝗿𝗺𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 ‘𝗱𝗲𝗿𝗱𝗲𝗹𝗮𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀’

VACATURE: Programma manager bij Forum voor Programma Immigratie & Burgerschap (Migratierecht)

Oude (groot)ouder naar Nederland willen halen kan soms

Immigratiedienst: Minder vaak voordeel van twijfel voor asielzoeker

Documentaire "verloren jongens" over asielzoekende kinderen die door Europa zwerven

Interview met Anton Kleijweg, advocaat vreemdelingenrecht te Voorburg (update: tegenwoordig in Den Haag)

Voorwaarden verlaagd salariscriterium na zoekjaar hoogopgeleiden verruimd - kennismigranten salaris