De Participatiesamenleving zijn WIJ (oftewel de open deur voor het allochtone kind)

En dat is meer dan werken en je eigen broek ophouden. Het is ook klaarstaan voor dat allochtone kind in je omgeving. Gisteren heb ik een meisje ingeschreven bij het Gymnasium. Hyperventilerend bij mij op de stoep van de zenuwen. Vroeger bij de kinderboerderij dachten ze altijd dat we moeder en dochter waren want wij hebben beiden lichtbruine krullen en een witte huid. Zij echter is in Irak geboren. Doet het super op school en kreeg VWO advies maar zegt tegen haar moeder "Zal ik maar net als mijn zus naar de HAVO want jij kan mij niet helpen op die moeilijke school". Mams spreek namelijk na ruim 5 jaar hier nog steeds baby Nederlands en papa is overleden. Vervolgens word ik om 8 uur 's-morgens uit mijn bed gebeld of ik weet welke school hier de beste is (geen kinderen, al ongeveer 30 jaar zelf van school af en om 8 uur 'sochtends nog bijzonder slaperig). Ik heb haar beloofd dat ik zal helpen met woordjes overhoren net als mijn moeder deed mocht het nodig zijn en ze mee mag doen met het schooltje spelen wat mijn Turkse buurjochie en ik altijd doen en dat we samen naar de school zullen gaan voor een concert zodat ze stiekem al een beetje kan kijken. Allebei hebben een goed thuis maar we doen er als autochtone Hollanders goed aan om aan onze allochtone buurtkinderen en hun ouders het signaal af te geven dat de deur altijd open staat voor een beetje hulp.

En het "salaris" voor dat soort dingen is onbetaalbaar. Moeders die lekker voor je koken en kleintjes en grotere kids die je een enorme knuffel geven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

š—Ŗš—¼š—²š—»š˜€š—±š—®š—“ šŸ­šŸ³ š—·š—®š—»š˜‚š—®š—暝—¶ š˜‚š—¶š˜š˜€š—½š—暝—®š—®š—ø š—¼š˜ƒš—²š—æ š˜š—¶š—·š—±š—²š—¹š—¶š—·š—øš—² š—Æš—²š˜€š—°š—µš—²š—暝—ŗš—¶š—»š—“ š˜ƒš—®š—» ‘š—±š—²š—暝—±š—²š—¹š—®š—»š—±š—²š—暝˜€’

Stichting LOS schreef boek "Post Deportation Risk" over de mensenrechten situatie na terugkeer

VACATURE: Programma manager bij Forum voor Programma Immigratie & Burgerschap (Migratierecht)

Oude (groot)ouder naar Nederland willen halen kan soms

Immigratiedienst: Minder vaak voordeel van twijfel voor asielzoeker

VACATURE Hoor- en Beslismedewerker IND

Jurisprudentie van deze week zoals besproken in het advocatenoverleg van 18 januari 2024

UItspraak: Artikel 8 EVRM bij volwassen gezinsleden (moeder bij dochter)

Met je buitenlandse partner naar Nederland: 20 tips (artikel van Gart Adang op zijn verzoek geplaatst)

Boek geeft gezicht aan vluchtelingenproblematiek - hoe een Koerdische Irakees kapper in Leiden werd