“Er was altijd de angst dat ze me op zouden pakken”

“Er was altijd de angst dat ze me op zouden pakken”

VluchtelingenWerk Magazine Zomer 2012Rifai staat op de cover van VluchtelingenWerk MagazineJarenlang hadden ‘pardonners’ praktisch geen rechten. Door het generaal pardon kregen ze eindelijk de kans op een waardig bestaan in Nederland. Vandaag is het precies vijf jaar geleden dat het pardon inging. Rifai (38) vertelt aan VluchtelingenWerk over moeilijke jaren en zijn leven ná het grote nieuws.

Positieve instelling
Rifai vluchtte in 1997 vanwege de oorlog in Sri Lanka naar Nederland. Na tien jaar krijg hij zijn vergunning. “Dat is best lang, ja. Maar ik heb nooit gedacht dat het me niet zou lukken. Het feit dat ik teruggestuurd kon worden, weerhield me er niet van vooruit te denken. Ik maakte vrienden, ging uit en kreeg een relatie. Ik denk niet dat ik zo ver zou zijn gekomen als ik anders had gedacht.”

Bang om opgepakt te worden
Rifai woonde tweeënhalf jaar in een asielzoekerscentrum toen hij een kamer vond in Weert. Hij kreeg een baan als vrijwilliger in een kunstgalerie en leerde zijn Nederlandse vriendin Esther kennen. Rifai: “Ik wilde mijn angst niet laten zien, maar die was er natuurlijk wel. Iedere week moest ik me melden bij de vreemdelingenpolitie en was ik bang dat ze me op zouden pakken en dat het gedaan zou zijn.”

Stap voor stap een leven opbouwen
Zijn wereld werd een stuk groter door zijn pardonvergunning. Samen met zijn vriendin boekte hij voor het eerst een vakantie, naar Griekenland. Rifai haalde zijn rijbewijs, het staatsexamen Nederlands en volgde een opleiding. Inmiddels werkt hij in een speciaalzaak voor elektronica en woont hij samen met Esther. Nog steeds denkt hij in stapjes en staat niet stil: “De volgende droom is samen een huis kopen.”

Bron: http://www.vluchtelingenwerk.nl/webartikelen/interview-vijf-jaar-na-het-pardon.php




Law Blogs
Law blog Klik op +1 als u dit een interessant artikel vindt en Google zal het dan beter zichtbaar maken in de zoekresultaten.

Reacties

Anoniem zei…
en nu wordt het vele pardonners onmogelijk gemaakt om Nederlander te worden... ik heb er al veel in mijn spreekkamer gehad die geen paspoort durven aan te vragen...

http://inlia.nl/news/show/paspoortvereiste-belemmert-naturalisatie-van-pardonners

Populaire posts van deze blog

Stichting LOS schreef boek "Post Deportation Risk" over de mensenrechten situatie na terugkeer

𝗪𝗼𝗲𝗻𝘀𝗱𝗮𝗴 𝟭𝟳 𝗷𝗮𝗻𝘂𝗮𝗿𝗶 𝘂𝗶𝘁𝘀𝗽𝗿𝗮𝗮𝗸 𝗼𝘃𝗲𝗿 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗲 𝗯𝗲𝘀𝗰𝗵𝗲𝗿𝗺𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 ‘𝗱𝗲𝗿𝗱𝗲𝗹𝗮𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀’

VACATURE: Programma manager bij Forum voor Programma Immigratie & Burgerschap (Migratierecht)

Oude (groot)ouder naar Nederland willen halen kan soms

Immigratiedienst: Minder vaak voordeel van twijfel voor asielzoeker

Jurisprudentie van deze week zoals besproken in het advocatenoverleg van 18 januari 2024

VACATURE: Operationeel Manager Juridische Zaken IND Den Haag

VACATURE Hoor- en Beslismedewerker IND

Wat is het verschil tussen lawyer en advocaat?

Voor een Haagse ambtenaar is het ongeloofwaardig dat een toerist naar Roermond wil reizen vanuit Amsterdam. Visumbezwaar ongegrond.