De inhoudsopgave - al die andere berichten - staat in de rechter kolom die helaas HEEEEEL langzaam laadt. Scrollen dames en heren!
“All the business of war, and indeed all the business of life, is to endeavour to find out what you don’t know from what you do.” – Sir Arthur Wellesley, Duke of Wellington

"My dear. A lack of compassion can be as vulgar as an excess of tears. "
- Violet in Downton Abbey

"By perseverance the snail reached the ark. "
- Charles Spurgeon

"Not all those who wander are lost."
-Tolkien

29 september 2011

VACATURE: Ghostwriter voor Vluchtelingenwerk

Offerteverzoek 

Fietsen met tegenwind: vluchtelingen in Nederland 

Feiten en meningen over de integratie van vluchtelingen 

VluchtelingenWerk Nederland nodigt je uit tot het schrijven van een offerte. Wij zoeken een freelance schrijver die in naam van de beleidsmedewerkers van VluchtelingenWerk een boekje kan samenstellen over de integratie van vluchtelingen. De deskundigheid is ruim voorhanden binnen de organisatie, maar we missen de tijd om het op te schrijven. Daarom zoeken we een aantoonbaar ervaren ghostwriter, die als een journalist op basis van interviews, de kennis van onze beleidsmedewerkers kan omzetten in een vlot leesbare tekst. 

Doel 
Met deze uitgave wil VluchtelingenWerk zichzelf presenteren als dé deskundige partij op het gebied van de integratie van vluchtelingen in Nederland. Er is over integratie al veel geschreven. Dit boekje voegt toe de visie, kennis en ervaring van VluchtelingenWerk. Het boekje is overtuigend door het deskundige, genuanceerde overzicht dat geboden wordt. De tone of voice is semi-wetenschappelijk, vergelijkbaar met een NRC-artikel. 

Doelgroepen 
De publicatie is gericht op professionals, ambtenaren, politici en andere geïnteresseerden in integratie en vluchtelingen. Het gaat om een publicatie van circa 25.000 woorden, zonder illustraties, gericht op HBO/WO lezerspubliek. Een inhoudsopgave en synopsis is al opgesteld. Deze is eventueel nog wel te wijzigen als je daar goede ideeën voor hebt. De geplande datum van publicatie is februari/maart 2012. 

Offerte 
Geef in je offerte kort aan op welke wijze je het opstellen van dit boekje denkt aan te pakken, zodat het schrijfwerk in januari 2012 kan worden afgerond. Tevens vragen we je een proef-inleiding te schrijven van circa 300 woorden. Het gaat daarbij niet om wat er precies staat aan kennis of visie, maar om hoe het er staat. Uiteraard geef je aan tegen welke kosten je deze opdracht kunt vervullen. Meer informatie bij David Engelhard, hoofd Kenniscentrum VluchtelingenWerk Nederland,dengelhard@vluchtelingenwerk.nl of             06 52575469       We ontvangen je offerte graag voor maandag 3 oktober op bovenstaand e-mailadres.


Bron: http://www.vluchtelingenwerk.nl/betaalde-medewerkers/offerteverzoek-tekstschrijvers-publicatie-vluchtelingen-en-integratie.php

Law Blogs
Law blog Klik op +1 als u dit een interessant artikel vindt en Google zal het dan beter zichtbaar maken in de zoekresultaten.

VACATURE: SNV zoekt taalcoach NT2 voor project Stagecarrousel

SNV zoekt taalcoach NT2 voor project Stagecarrousel
dinsdag, 13 september 2011


Stichting Nieuwkomers en Vluchtelingenwerk Brabant Centraal (SNV) is een maatschappelijke organisatie die haar bijdrage wil leveren aan het realiseren van een pluriforme multi-etnische en multiculturele Nederlandse samenleving. SNV treedt hierbij op als intermediair en belangenbehartiger op de terreinen toelating, integratie & participatie, arbeidstoeleiding en voorlichting & ontmoeting. SNV werkt in de regio Breda – Tilburg - Eindhoven.

Project Stagecarrousel
Voor het project Stagecarrousel zoekt SNV een Taalcoach NT2 voor het verbeteren van het taalniveau van de deelnemers en het ondersteunen van de deelnemers binnen het project. Het project heeft als doel deelnemers met een afstand tot de arbeidsmarkt te helpen bij het opbouwen van een startkwalificatie. Dit project wordt uitgevoerd in Breda, Eindhoven en Tilburg; en wordt mede gefinancierd door het Europees Integratie Fonds (EIF), Huis van de Wereld en de Provincie Noord-brabant. De taalcoach draagt – onder verantwoordelijkheid van de projectleider Stagecarrousel – zorg voor het taalelement en eventueel de directe begeleiding van deelnemers.
Taken
Ontwikkelen en verzorgen van wekelijkse terugkomdagen voor deelnemers waarin taal centraal staat
Verzorgen van individuele coaching van deelnemers
Mee-ontwikkelen van de inhoud van het duale traject stagecarrousel
Eventueel ontwikkelen en geven van taalcoaching / cursussen op de werkvloer
Verwerken van gegevens en mutaties in het cliëntregistratiesysteem conform de hiervoor gestelde richtlijnen en verstrekken van mondelinge en/of schriftelijke informatie hierover
Maken van periodieke rapportages vanuit het cliëntregistratiesysteem voor het management ten behoeve van de verantwoording conform de hiervoor geldende richtlijnen
Profiel
HBO werk- en denkniveau
Beschikt over aantoonbare didactische vaardigheden, in bezit van NT2 certificering
Aantoonbare ervaring met multi-culturele communicatie
Sociale vaardigheden voor het motiveren, stimuleren en instrueren van cliënten
Onderhandelingsvaardigheden voor het onderhouden van contacten met externe partijen
Kennis van de toepassing van relevante applicaties en automatiseringspakketten
Kennis van en inzicht in administratieve processen en inrichting, alsmede in (het begrippenkader van) de administratieve organisatie
Affiniteit met het bedrijfsleven is een pré.
Salaris en aanstelling
De functie Taalcoach NT2 wordt onder de CAO Welzijn ingeschaald op schaal 8. De functie is voor 24 uur per week, voor de duur van het project Stagecarrousel, tot 1 juli 2012. Werktijden in overleg. De werkzaamheden worden uitgevoerd in Tilburg, Breda en Eindhoven.

Informatie en reactie
Voor meer informatie kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met Tess Grooten (projectmedewerker Stagecarrousel), tel. (040) 2433010 . Schriftelijke reacties dienen uiterlijk vrijdag 30 september binnen te zijn bij: SNV Brabant Centraal afdeling P&O, t.a.v. Asiye Berber, postbus 700, 5000 AS Tilburg of mail info@snvbrabantcentraal.nl. De gesprekken vinden plaats in week 40.


Bron: http://www.vluchtelingenwerk.nl/betaalde-medewerkers/snv-zoekt-taalcoach-nt2-voor-project-stagecarrousel.php

Law Blogs
Law blog Klik op +1 als u dit een interessant artikel vindt en Google zal het dan beter zichtbaar maken in de zoekresultaten.

Opbloeien boven pruttelende pannen

Deelnemers aan het project 'Keukenpraat' van VluchtelingenWerk West-Oost BrabantGigi Kiswanda staat tweede van links; foto Koen Bakker"Veel van ons zijn nog bezig met inburgeren. We helpen elkaar door samen te oefenen met de Nederlandse taal," vertelt de Congolese Gigi Kiswanda vrolijk. Dat gebeurt onder het roeren en klutsen in een pan. Project 'Keukenpraat' van VluchtelingenWerk West-Oost Brabant draait een jaar. Hoe gaat het?

Helemaal niet zielig
Iedere week komen tien vrouwelijke vluchtelingen samen. Onder begeleiding van een kok bereiden ze een uitgebreide lunch. Niet alleen met elkaar, maar samen met mensen uit de Bossche samenleving. Bijvoorbeeld met de plaatselijke Rotaryclub. Projectleider Guus van Heereveld: "Zo ontstaan er contacten, bijvoorbeeld met potentiële werkgevers. Andersom leren Bosschenaren wat een vluchteling is. De meeste mensen weten niet wat dat precies inhoudt. We laten ze zien dat het helemaal geen zielige mensen zijn."

Kookplezier verdrijft eenzaamheid
Een ander streven was om vluchtelingenvrouwen uit hun eenzaamheid te halen. "Dat is zeker gelukt. De vrouwen zijn ontzettend enthousiast en hecht geworden," aldus Guus. Gigi vertelt lachend over het onderlinge kookplezier: "Dan maken we vis en adviseert de een er knoflook bij te doen, een ander wil alleen zout. Je leert daarnaast veel over andere culturen. We koken echt van alles. Niet alleen Nederlands, maar ook Tibetaans, Iraans en Somalisch."

Eerste certificaten uitgereikt
"Ik hoef ze inderdaad niet te leren koken, maar wel het koken in een Westerse keuken," vertelt kok Koen Bakker. Ook zaken als gastvrouwschap, inkoop, menuplanning en serveertechnieken brengt hij hen bij. Na een half jaar ontvangen de dames hun diploma 'Catering Assistent'. De eerste groep behaalde afgelopen zomer hun certificaat, een tweede groep kookt nog tot december.

Doorstart Keukenpraat
Het project kwam tot stand door een donatie van het VSB-fonds. Er wordt nog onderzocht hoe 'Keukenpraat' op een andere manier voortgezet kan worden. Voor Koen was het een verrijkende ervaring: "In het begin werd er veel afgetast. Maar na verloop van tijd werden de dames uitbundiger in hun communicatie en gedrag. Je zag het vertrouwen in zichzelf en elkaar groeien."

Leuk filmpje
Een leuk filmpje over het project is te bekijken op de site van Omroep Brabant.


bron: http://www.vluchtelingenwerk.nl/webartikelen/in-de-regio-opbloeien-boven-pruttelende-pannen.php

Law Blogs
Law blog Klik op +1 als u dit een interessant artikel vindt en Google zal het dan beter zichtbaar maken in de zoekresultaten.

Vluchtelingen Ambassadeurs gaan door!


De Vluchtelingen Ambassadeurs vormen een netwerk van vrijwilligers met en zonder vluchtelingenachtergrond. Dit succesvolle project in de regio Midden-Nederland gaat zijn derde jaar in.
VLUCHTELINGENAMBASSADEUR_klein_copyVluchtelingen Ambassadeur Amir in dialoog. Foto: Goedele Monnens.De ambassadeurs zijn vrijwilligers die de dialoog aangaan. Op deze manier willen ze het thema ‘vluchtelingen’ op agenda's zetten en houden. Tot nu toe waren de ambassadeurs met name in en rond Utrecht actief. Het komend jaar worden ook in Almere en in Hilversum netwerken van Vluchtelingen Ambassadeurs opgezet.
Persoonlijke verhalen
De ambassadeurs vertellen bijvoorbeeld persoonlijke verhalen op scholen. Daarnaast spelen ze met scholieren het spel ‘Fort Europa’, waarbij je in de huid kruipt van een vluchteling. De Mensenbieb, een ‘bibliotheek’  waar je mensen kunt lenen en naar hun verhalen kunt luisteren, is ook een van de activiteiten. De ambassadeurs zijn aanwezig op festivals en andere evenementen en doen mee aan plaatselijke debatten over bijvoorbeeld mensenrechten of integratie. Bovendien komen ze regelmatig in de plaatselijke of landelijke media.
Ambassadeur aan het woord
Amir Moghadasian (rechts op de foto) is al jaren Vluchtelingen Ambassadeur. “Ik studeerde rechten in mijn vaderland Iran. Sinds 2006 werk ik als vrijwilliger bij VluchtelingenWerk Midden-Nederland en sinds het begin van het project ben ik een van de eerste trotse Vluchtelingen Ambassadeurs. Ik vind het heel erg belangrijk dat mensen elkaar zonder vooroordelen de ruimte geven. Dat zorgt voor een beter begrip voor elkaar.”
Meer weten? Ga dan naar de website van de Vluchtelingen Ambassadeurs en maak kennis met alle deelnemers.
Het project Vluchtelingen Ambassadeurs ontvangt een bijdrage van het VSBfonds.

Bron: http://www.vluchtelingenwerk.nl/webartikelen/vluchtelingen-ambassadeurs-gaan-door.php


Law Blogs
Law blog Klik op +1 als u dit een interessant artikel vindt en Google zal het dan beter zichtbaar maken in de zoekresultaten.

28 september 2011

Leers liet 41 asielzoekers wél blijven (gebruik discretionaire bevoegdheid door verschillende ministers)

In Den Haag wordt vandaag (achter gesloten deuren) gesproken over de 18-jarige asielzoeker Mauro, die van minister Leers terug moet naar Angola. Volgens de minister zijn er in Nederland veel jonge asielzoekers die slechtere vooruitzichten hebben dan hij, en maakt hij daarom geen uitzondering. Voor wie doet Leers dat wel? In het eerste jaar van zijn ministerschap heeft hij voor 41 mensen een uitzondering gemaakt, zo blijkt uit documenten die NOS op 3 op basis van een wob-verzoek heeft gekregen.

Leers heeft uitzonderingen gemaakt voor 41 personen. Dat kan zijn vanwege (ernstig) zieke kinderen, de toestand in het thuisland of omdat mensen al (zeer) langdurig in Nederland zijn. Niet in alle gevallen is in de documenten terug te vinden waarom de asielzoekers precies een vergunning krijgen, vanwege privacyredenen wordt niet alle informatie door het ministerie verschaft. Wel staan er twee zogenoemde 1F'ers in, dat zijn mensen die verdacht worden van oorlogsmisdaden in hun thuisland. Deze twee mannen uit Afghanistan mogen hier blijven vanwege zieke kinderen.

Rechtvaardig
Leers zegt in een reactie dat hij een "streng maar rechtvaardig" beleid voert en zijn discretionaire bevoegdheid consequent wil gebruiken. De minister zegt "liever een oplossing voor een groep te zoeken dan voor individuele gevallen". Als er toestemming wordt gegeven aan asielzoekers om te mogen blijven, moet er "een samenstel van individuele schrijnende omstandigheden zijn die de zaak uniek maken", aldus de reactie.

De documenten die de NOS heeft gekregen gaan over de periode oktober 2010 tot eind augustus 2011 en beslaan dus bijna zijn hele eerste jaar als minister. Leers lijkt minder gebruik te maken van zijn mogelijkheid om een uitzondering te maken dan eerdere ministers. Maar een vergelijking is eigenlijk niet goed te maken, omdat elke regeerperiode eigen omstandigheden kent. Onder Albayrak werd bijvoorbeeld een generaal pardon uitgevoerd, waardoor veel langlopende oude asielzaken in één klap werden 'opgelost'. Dat zorgde weer voor meer lucht bij haar opvolger.

Discretionaire bevoegdheid
De 'discretionaire bevoegdheid' is de bevoegdheid van de minister om asielzoekers alsnog een verblijfsvergunningen te geven, als ze niet aan de normale gronden voor asiel voldoen. Het gaat bijna altijd om schrijnende gevallen.

Gebruik discretionaire bevoegdheid door eerdere kabinetten:
20 februari 2010 - 14 oktober 2010 Demissionair kabinet Balkenende 4 (met Hirsch Balin) 40

22 februari 2007 - 20 februari 2010 Het kabinet Balkenende 4 (met Albayrak) heeft 550 mensen op basis van deze bevoegdheid een verblijfsvergunning gegeven. Daarnaast gaf zij ruim 27.000 uitgeprocedeerde asielzoekers een generaal pardon.

27 mei 2003 - 30 juni 2006 (2), 7 juli 2006 - 22 februari 2007 (3) Kabinet Balkenende 2 en 3 (met Verdonk) heeft ongeveer 1000 mensen op basis van deze bevoegdheid een verblijfsvergunning gegeven (vanaf 1 januari 2004). Over de hele periode zou dat 1.150 maar dat getal kan niet worden bevestigd door het ministerie.

Bron: http://nos.nl/op3/artikel/276340-leers-liet-41-asielzoekers-wel-blijven.html

Law Blogs
Law blog Klik op +1 als u dit een interessant artikel vindt en Google zal het dan beter zichtbaar maken in de zoekresultaten.

Een tribale aanval op Dibi en Marcouch


Er zijn twee Kamerleden van Marokkaanse afkomst die weleens kritiek durven te uiten op het multiculturalisme: Ahmed Marcouch (PvdA) en Tofik Dibi (GroenLinks). Maar ze worden door Wasif Shadid, voorhoede van de oude garde van het multiculturalisme, onder vuur genomen.

Ook Kamerlid Coşkun Çörüz van het CDA deugt niet in de ogen van Shadid. Hij zou op het historische CDA-congres in 2010 de gedoogconstructie met de PVV hebben verdedigd.

Shadid valt hem keihard aan: ‘Hij hield een pleidooi voor samenwerking met een beweging die de aanwezigheid van moslims in Nederland - en dus die van hemzelf - als een politieke dwaling ziet, de islam gelijkstelt aan achterlijkheid en moslims als vijfde colonne beschouwt.’

Schande
Wat heeft Çörüz gesteund? Geen van de door Shadid aangehaalde woorden zijn te vinden in het Regeer- of gedoogakkoord. Het is een schande dat hij Kamerlid Çörüz verantwoordelijk houdt voor datgene wat hij noch zijn partij heeft gesteund.

Volgens Shadid zouden Kamerleden met een ‘islamitische achtergrond’ hebben verzuimd om in het integratie- en islamdebat een centrale en constructieve rol te spelen.

'Kamerleden met een islamitische achtergrond’? Als een VVD’er ooit met deze woorden kritiek zou uiten op Kamerleden met een ‘islamitische achtergrond’, zou Shadid hem van islamofobie en racisme beschuldigen.

Verboden
Wat meneer Shadid mag zeggen, is verboden voor autochtone Nederlanders. Met deze hypocriete en discriminatoire houding probeert hij de jonge generatie Kamerleden te ontmantelen.

Welke zonde heeft Marcouch begaan? ‘PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch benadrukte dikwijls het gebrek aan aanpassing van zijn achterban, verscherpte het radicaliseringsvraagstuk, wilde een moderne vorm van islam op openbare scholen promoten en was voorstander van het verbod op ritueel slachten.

Daarnaast verklaarde hij de problemen die enkele jongeren in Helmond en Gouda veroorzaken door verwijzing naar hun Marokkaanse cultuur. Over de hele linie ging hij voorbij aan de sociaal-economische fundering van ontsporing, met andere woorden aan de invloed van werkloosheid, discriminatie en uitsluiting daarop.’

Raddraaiers
De bizarre woordenconstructie van een multiculturele communicatiedeskundige: ‘de invloed van werkloosheid, discriminatie en uitsluiting’. Zijn die raddraaiers in Gouda en Helmond onder invloed van werkloosheid, discriminatie en uitsluiting straattuig geworden?

Onlangs heeft PvdA-Kamerlid Diederik Samsom dat aan den lijve mogen ervaren, en hij weet dat de bewering van Shadid onwaar is. Shadid ontkent de werkelijkheid - de oude garde deed dit altijd.

Aanslag
En wat heeft Dibi misdaan? Tofik Dibi heeft in verschillende talen een pamflet opgesteld (De laatste fatwa). Hij richtte zich tot alle moslims wereldwijd, om in plaats van fatwa’s van de imam de rede te gebruiken. Daarmee hoopte hij moslims te bewegen om de islam zelfstandig en met behulp van rede op een verlichte manier te interpreteren.

Wat is daar mis mee? Waarom mag dat niet van Shadid? Is de islam geen reëel probleem? Werd onlangs in Indonesië geen aanslag gepleegd op een kerk? Werden in Irak en Afghanistan geen aanslagen gepleegd? Waarom arresteerde de Zweedse politie een moslim die een Zweedse cartoonist wilde ombrengen?

Meneer Shadid, zelfs in de psychiatrie worden grenzen gesteld aan de ontkenningsdrang van een patiënt.

Taliban
In 1992 schreef Shadid een boek met de titel De mythe van het islamitische gevaar. Het boek was bedoeld om de kritiek van Frits Bolkestein op de islam te demoniseren. Was 9/11 een mythe? Zijn de taliban een mythe? Is de moord op Theo van Gogh een mythe? Nee, de echte mythe is: islam is de religie van vrede, kunst, wetenschap en barmhartigheid. Vele charlatans hebben jarenlang getracht deze mythe in stand te houden.

Shadid mist zijn clan: ‘Naast hun bijdrage aan stigmatisering maken genoemde allochtone politici zich ook indirect schuldig aan een vorm van kiezersmisleiding. Wat belangenbehartiging betreft, blijven ze in gebreke en vertolken ze ook niet de allochtone stem, maar een echo van autochtone critici. Ze maken als het ware een knieval voor het heersende populisme doordat ze kernaspecten van de eigen identiteit zoveel mogelijk proberen te camoufleren.’

Belangenbehartiger
Zijn Kamerleden met een islamitische achtergrond automatisch de belangenbehartiger van moslims in Nederland? Is GroenLinks de belangenbehartiger van moslims? Is de PvdA de belangenbehartiger van moslims? Shadid zoekt hier naar zijn verloren islamitische clan. Ook dit mag niet worden gezegd door anderen.

Meneer Shadid, de Staten-Generaal vertegenwoordigen het hele Nederlandse volk, aldus de Grondwet. Hoe weet Shadid dat alleen moslims op deze Kamerleden hebben gestemd? In mijn omgeving ken ik genoeg mensen die op Dibi hebben gestemd. Voor alle duidelijkheid: vermoedelijk wonen ze hier al sinds de Tachtigjarige Oorlog.

Er was kritiek op allochtone politici omdat ze te cliëntelistisch waren. Ze zouden niet in staat zijn het algemeen belang te representeren.

Woestijnperiode
Shadid propageert juist cliëntelisme: terug naar de woestijnperiode, vorm een eigen clan! Shadid snapt niets van democratie en rechtsstaat.

Dit was precies het probleem met de oude garde van multiculturalisten, die de gebreken en problemen in een multiculturele samenleving desnoods met leugens verborgen. Wie de problemen niet verdoezelde, was een racist.

Onze samenleving heeft al lang afscheid genomen van het multiculturele paradijs. Shadid eist van politici met islamitische achtergrond dat zij elke anti-islamretoriek bestrijden. Waarom moeten ze dat doen? Shadid verwart de Nederlandse Kamerleden met imams en moefti’s die juist tot taak hebben om hun religie te verdedigen.

Democratie
Shadid houdt van islam, maar Dibi houdt als een Nederlands kind vooral van democratie en mensenrechten die niet verenigbaar zijn met de oorspronkelijke islam. Daarom vraagt hij moslims de islam te herinterpreteren, om de religie zo geschikt te maken voor de moderne, democratische westerse wereld. Dit streven van Dibi verdient alle steun. Of het haalbaar is, is een andere vraag.

Shadid en zijn vrienden zijn intellectueel verantwoordelijk voor het multiculturele drama. Hij, en niet Dibi, moet ter verantwoording worden geroepen voor het opzettelijk verdoezelen van wantoestanden in onze samenleving. Gelukkig is de oude garde ontslagen van zijn angstaanjagende taak om evidente onwaarheden en onjuistheden over de multiculturele samenleving te propageren.

Rust
De oude garde wil rust. Die zullen ze zeker ooit vinden, maar niet in een democratische samenleving. Een democratische samenleving is dynamisch en avontuurlijk.

Shadid moet zich schamen. Deze schandalige, primitieve, en in zekere zin tribale aanval op de integriteit van democratisch gekozen Kamerleden uit naam van de islam en het multiculturalisme, verdient het om luidruchtig te worden verworpen. Niet meer en niet minder.

Afshin Ellian


Bron: http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshin-Ellian/317810/Een-tribale-aanval-op-Dibi-en-Marcouch.htm?utm_source=Nieuwsbrief_dag&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief

Trouwens dit is een artikel over meneer Shadid: http://www.wereldjournalisten.nl/artikel/2009/10/26/cultuurverschillen_kun_je_overbruggen_negatieve_b/

En dit is het artikel wat meneer Shadid in De Volkskrant plaatste:


'Allochtone politici bevestigen populisten'

Wasif Shadid − 27/09/11, 06:01
© ANP. Tweede Kamerlid Tofik Dibi van GroenLinks.
Kamerleden van islamitische afkomst hebben verzuimd een constructieve rol te spelen in het integratie- en islamdebat.
Nationale en internationale gebeurtenissen zorgen regelmatig voor verhitte discussies en verharding van standpunten over de positie van islam en moslims in de Nederlandse samenleving. Recentelijk leidden vooral Geert Wilders' opmerkingen over moslims als 'stemvee' en moskeeën als 'haatpaleizen' tot commotie. Naast Wilders en zijn PVV verdringen ook andere politici, publicisten en wetenschappers van verschillende politieke stromingen zich in de media om onder het motto van 'het doorbreken van taboes' diskwalificerende opmerkingen te uiten.

Antimulticulturalisme
Tot een inhoudelijk weerwoord tegen dit antimulticulturalisme komt het echter niet. Ook niet door de zestien Tweede Kamerleden van niet-westerse afkomst, en in het bijzonder die van islamitische achtergrond onder hen. Laatstgenoemden hebben, op een enkele uitzondering na, verzuimd de inhoudelijke leegte te benutten om in het integratie- en islamdebat een centrale en constructieve rol te gaan spelen. Daar waar het wel gebeurde, was de inbreng minimaal, bedenkelijk en niet opbouwend. Een en ander wordt hieronder geïllustreerd.

Kamerlid Coskun Çörüz van het CDA verdedigde op het congres van zijn partij de beoogde gedoogconstructie met de PVV kort maar vurig. Hij hield een pleidooi voor samenwerking met een beweging die de aanwezigheid van moslims in Nederland, en dus die van hemzelf, als een politieke dwaling ziet, de islam gelijkstelt aan achterlijkheid en moslims als vijfde colonne beschouwt. Zo'n houding heeft veel weg van zelfkastijding.

Gebrek
PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch benadrukte dikwijls het gebrek aan aanpassing van zijn achterban, verscherpte het radicaliseringvraagstuk, wilde een moderne vorm van islam op openbare scholen promoten en was voorstander van het verbod op ritueel slachten. Daarnaast verklaarde hij de problemen die enkele jongeren in Helmond en Gouda veroorzaken door verwijzing naar hun Marokkaanse cultuur. Over de hele linie ging hij voorbij aan de sociaal economische fundering van ontsporing, met andere woorden aan de invloed van werkloosheid, discriminatie en uitsluiting daarop.

Ook de lancering door Tofik Dibi (GroenLinks) van de website finalfatwa.com als waardig eerbetoon aan slachtoffers van 11 september kan als negatief worden getypeerd. Daarmee wekte hij zonder fundering ten onrechte de indruk dat islamitische jongeren niet alleen belijdend zijn, maar ook in sterke mate georiënteerd zijn op de islamitische wereld en 'fatwa's' van conservatieve imams kritiekloos uitvoeren.

Qua strekking en effect van misleiding kan dat initiatief op een lijn worden gesteld met de verwijzing van PVV- aanhangers naar islamitische termen als dhimmi en taqiyya in de Nederlandse context. Termen die nauwelijks bekend zijn bij moslims en die alleen maar angst en vijandbeelden oproepen.

Achterlijkheid
Het negatief afschilderen van de eigen cultuur en achterban in situaties van onderschikking, zoals hierboven is beschreven, wordt in het boek Black Skin, White Masks van de Franse psychiater Frantz Fanon getypeerd als 'de internalisering van inferioriteit'. Daarvan is volgens hem sprake wanneer mensen niet alleen de opgedrongen gedachte van achterlijkheid van hun cultuur accepteren, maar die ook in eigen opvattingen gaan verwerken en verder verspreiden.

Naast hun bijdrage aan stigmatisering maken genoemde allochtone politici zich ook indirect schuldig aan een vorm van kiezersmisleiding. Wat belangenbehartiging betreft, blijven ze in gebreke en vertolken ze ook niet de allochtone stem, maar een echo van autochtone critici. Ze maken als het ware een knieval voor het heersende populisme doordat ze kernaspecten van de eigen identiteit zoveel mogelijk proberen te camoufleren.

De symboliek die hiervan uitgaat, is er vooral een van marginalisering en gebrek aan erkenning van de achterban. En zo verwordt een politiek proces dat aanvankelijk symbool was voor emancipatie en politieke betrokkenheid van minderheden tot een stigmatiseringinstrument dat ook aandeel heeft in de bestendiging van de thans aanwezige beeldvorming.

Aftreksel
Het effect van de negatieve bijdrage van genoemde Kamerleden op de positie van het islamitische volksdeel in Nederland moet niet worden onderschat. Hun kritiek op de eigen cultuur vormt een indirecte bevestiging van de aantijgingen van islamofoben.
Ook geldt hier de veronderstelling dat deze politieke voorhoede adequate kennis heeft van de culturen van de achterban. Dat is echter maar gedeeltelijk waar omdat leven in den vreemde een onontkoombare cultuurerosie bij migranten teweegbrengt. Zij missen met andere woorden de ontwikkelingen in die culturen en de moderne religieuze discussies over maatschappelijke vraagstukken. Dat betekent dat culturen zoals beleefd door migranten niet meer zijn dan een aftreksel van de culturen die in het huidige tijdsgewricht in de landen van herkomst opgeld doen.

Voor adequate overdracht van cultuur (normen, waarden, gebruiken, kunst en literatuur) zijn eigen scholen en media alsmede een specifieke sociale omgeving, kortom een daarvoor goed geëquipeerde samenleving onontbeerlijk. Zogenaamde 'Marokkaanse raddraaiers' zijn daarom niet ontspoord door de invloed van de Marokkaans islamitische cultuur, zoals sommigen beweren, maar juist door het ontbreken daarvan.

Progressieve politici
Een en ander brengt met zich mee dat voor het realiseren van stabiliteit in de samenleving de huidige niet constructieve tegenstelling tussen autochtonen en allochtonen, en vooral moslims, zou moeten worden weggewerkt. Dat kan allereerst worden bereikt door de anti-islamretoriek inhoudelijk adequaat te weerspreken. Daarbij wordt herhaaldelijk onnodig verwezen naar eerbiediging van de grondwet, de rechtsstaat en inburgering alsof deze uitgangspunten door moslims in Nederland niet zouden worden onderschreven. Daarnaast dienen progressieve politici onomwonden steun te uiten aan de gedachte van de multiculturele samenleving. In dat verband zou ook een beleid moeten worden ontwikkeld om bij autochtonen een mentale omslag te bewerkstelligen met betrekking tot hun opvattingen over het Nederlanderschap om zodoende allochtonen als landgenoten te gaan definiëren.

Aan de andere kant zouden allochtonen actief kunnen gaan zoeken naar mogelijkheden om een electoraat van betekenis te worden, dus naar het creëren van een allochtone lobby waar bestaande politieke partijen rekening mee moeten houden, en niet alleen door plaatsing van allochtonen op de kandidatenlijsten. Daarbij zijn grotere politieke bewustwording, het definiëren van een gemeenschappelijk doel en de bundeling van hun etnisch en religieus verbrokkelde gelederen een conditio sine qua non. Alleen op deze manier zullen ze in staat zijn hun volledige politieke rechten en respect in de samenleving te verkrijgen. De keuze voor een eigen allochtone of islamitische partij is evenwel strategisch onverstandig en gezien de getalsverhoudingen pragmatisch geen effectieve optie.

De thans waarneembare koers van de huidige progressieve partijen en de kans op bundeling van allochtone krachten stemmen helaas niet tot optimisme.



Wasif Shadid is emeritus hoogleraar interculturele communicatie.




Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/2928640/2011/09/27/Allochtone-politici-bevestigen-populisten.dhtm


Law Blogs
Law blog Klik op +1 als u dit een interessant artikel vindt en Google zal het dan beter zichtbaar maken in de zoekresultaten.

PVV: Mauro loog en bedroog, dus terug naar Angola

De achttienjarige asielzoeker Mauro Manuel moet worden teruggestuurd naar Angola. Acties van actiegroepen en politieke partijen om hem in Nederland te houden, berusten op misleiding.
Fritsma hekelt de pro-Mauro-verslaggeving van de mediaFritsma hekelt de pro-Mauro-verslaggeving van de media
Dat schrijft PVV-Kamerlid Sietse Fritsmawoensdag in een opinieartikel in Trouw.


Verwesterd
Mauro kwam in 2003 naar Nederland, maar heeft nooit voldaan aan de eisen voor een verblijfsvergunning, omdat hij ook in Angola had kunnen worden opgevangen. 


Verschillende politieke partijen willen dat hijalsnog een verblijfsvergunning krijgt, omdat hij 'verwesterd' zou zijn.


Valse verklaringen
PVV'er Fritsma is het daar niet mee eens. 'De situatie waarin Mauro zich nu bevindt, is een rechtstreeks gevolg van zijn eigen handelen (en/of dat van zijn pleegouders), een handelen dat niet echt in de haak was,' schrijft Fritsma.


Hij wijst niet alleen op de 'valse verklaringen' die Mauro aflegde tijdens zijn toelatingsprocedure, maar ook op de Raad van State, die de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) – die Mauro wil uitzetten – in het gelijk heeft gesteld. 


Volgens Fritsma zal Mauro's gedrag 'bij bewezen succes door anderen [worden] gekopieerd'. 'Als gevolg van deze zaak zullen meer (pleeg)ouders ervoor kiezen omuitgeprocedeerde kinderen in Nederland te houden, waardoor er in de toekomst nog veel meer Mauro's zullen zijn.'


Media
Minister Gerd Leers (CDA, Asiel) besloot dinsdag de zaak te heroverwegen na een gesprek met de Tweede Kamer. Naast oppositiepartijen vindt ook het CDA dat Manuel mag blijven.


PVV’er Fritsma hekelt de 'eenzijdige' rol die media hebben gespeeld in het debat. Volgens hem worden 'alleen de zaken die in het voordeel van de vreemdeling werken' belicht.

Bron: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/317812/PVV-Mauro-loog-en-bedroog-dus-terug-naar-Angola.htm?utm_source=Nieuwsbrief_dag&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief


Mauro moet terug, of hij geworteld is of niet

Sietse Fritsma, Kamerlid PVV − 28/09/11, 13:46
Mauro Manuel tijdens een potje voetballen met Tofik Dibi (GroenLinks) en Sharon Gesthuizen (SP)© anp
OPINIE Er is heel wat mis met de aandacht die media en politiek besteden aan de situatie van individuele vreemdelingen die geen verblijfsvergunning krijgen. Vaak is de aandacht eenzijdig; alleen de zaken die in het voordeel van de vreemdeling werken worden belicht. Maar het weglaten van contra-indicaties is een vorm van misleiding. Dit speelde al rond de serie '26.000 gezichten' van de Vara, en het speelt nu weer rond de zaak van de 'alleenstaande minderjarige vreemdeling' Mauro.
Mauro Manuel kwam in 2003 op tienjarige leeftijd vanuit Angola naar Nederland. Diverse partijen in de Tweede Kamer willen dat minister Leers hem een verblijfsvergunning geeft, omdat Mauro in Nederland geworteld zou zijn.

Gewoonlijk zou ik niet snel persoonlijke omstandigheden van een vreemdeling naar buiten brengen, maar omdat Mauro en de mensen of organisaties die hem helpen er zelf voor kiezen met hun verhaal naar buiten te treden, is alle informatie over de zaak openbaar. Het kostte me minder dan vijf minuten om op internet de uitspraak van de Raad van State te vinden die overduidelijk op Mauro van toepassing is. Vreemd dat geen journalist dezelfde moeite nam. De uitzending van 'Pauw en Witteman', waar Mauro te gast was, zou er een stuk evenwichtiger door zijn geworden.

Uit de uitspraak van de Raad van State blijkt dat de zaak van Mauro inhoudelijk niet bepaald sterk is. We wisten al dat hij geen alleenstaande minderjarige asielzoeker is, omdat hij gewoon een moeder in Angola heeft. Volgens de rechter is niet aangetoond dat zij Mauro kan of wil opvangen. Mauro heeft regelmatig contact met haar.

Wat politici of journalisten niet belichten, is het feit dat Mauro in zijn toelatingsprocedure valse verklaringen aflegde. Dit is relevant, omdat alle partijen zeggen dat zij het misbruik van procedures willen aanpakken.

Tot aan de Raad van State aan toe is de zaak van Mauro dus gestrand. Op vreemdelingen die niet tot Nederland worden toegelaten rust een vertrekplicht. In het geval van Mauro is deze plicht gewoonweg genegeerd. Ook dit punt is onderbelicht. Mauro noch zijn pleegouders trokken de conclusie dat terugkeer aan de orde is. De Raad van State benadrukt dat Mauro en zijn pleegouders geen medewerking hebben verleend aan de terugkeer. Er was al een vervangend reisdocument geregeld om zonder problemen terug te keren naar Angola.

De situatie waarin Mauro zich nu bevindt, is een rechtstreeks gevolg van zijn eigen handelen (en/of dat van zijn pleegouders), een handelen dat niet echt in de haak was. Of wordt nu verdedigd dat men zich bewust niet aan de regels houdt, dat bewust een noodzakelijke terugkeer wordt getraineerd?

Als dat het geval is, dan kunnen we onze borst nog natmaken. Want als dit gedrag met een verblijfsvergunning wordt beloond, dan zal dat gedrag - bij bewezen succes - door anderen worden gekopieerd. Een dergelijke signaalwerking zal het hele vreemdelingenbeleid (vooral het terugkeerbeleid) ondermijnen.

De vraag welk effect een individuele zaak op het gehele vreemdelingenbeleid heeft, moet altijd gesteld worden.

Als gevolg van deze zaak zullen meer (pleeg)ouders ervoor kiezen om uitgeprocedeerde kinderen in Nederland te houden, waardoor er in de toekomst nog veel meer Mauro's zullen zijn.

En meer 'schrijnende gevallen' is toch niet wat linkse partijen willen? Het eenzijdig in de media brengen van individuele gevallen werkt in dat licht zelfs averechts.



De staat mag niet over de inhoud van een dossier in het openbaar praten dus heeft een vreemdeling die de media zoekt een voorsprong in de politieke en publieke opinie. Als oud-IND-er kan ik beamen dat dan natuurlijk alles wordt weggelaten wat tegen de actievoerder spreekt. Vaak wordt ook bewust een andere mogelijkheid niet aangegrepen. Zo vraag ik me in dit geval af waarom Mauro niet een verblijfsvergunning voor studie aanvraagt. Hij zit hier op school en heeft twee Nederlandse pleegouders waar hij bij woont en die hem onderhouden. Ja dan zal hij een mvv moeten aanvragen als een beroep op de hardheidsclausule om hiervoor een uitzondering te maken zou falen. Nou dan moet je dus een tijdje gaan rondkijken in je geboorteland. De meeste geadopteerde kinderen doen dat zo rond hun 20ste. Dat vindt iedereen dan heel gaaf en vet en stoer. met zo'n verblijfsvergunning heeft hij dan recht om nog zo een jaar of vier in Nederland te wonen. Misschien vindt hij dan de liefde van zijn leven of wordt hij zo goed dat hij als kennismigrant kan blijven. Of misschien wil hij dan wel zijn in Nederland opgedane kennis en ervaring gaan gebruiken om zijn geboorteland op te bouwen.




Law Blogs
Law blog Klik op +1 als u dit een interessant artikel vindt en Google zal het dan beter zichtbaar maken in de zoekresultaten.

23 september 2011

Zwanger naar Nederland en verzekeringsperikelen voor mensen in afwachting van een verblijfsvergunning

Mij bereikte het bericht dat verzekeringen mensen pas inschrijven als gezinslid wanneer deze een verblijfsvergunning hebben gekregen. Laat je dan echter je zwangere vrouw overkomen op een reisverzekering dan loop je tegen problemen aan want die dekt geen kosten ten gevolge van een zwangerschap.

Normaal is het handig om je met mvv reizende echtgenoot/ echtgenote te verzekeren met de Oom Global visitor verzekering http://www.oomverzekeringen.nl/verzekering/vind-de-juiste-verzekering/nederland. Maar ook hier zijn kosten voor een zwangerschap pas in het tweede jaar gedekt.

Let dus op als u aan kinderen wilt beginnen terwijl er nog geen verblijfsvergunning is dat u uw dame goed verzekerd in het land van herkomst of met gezinsuitbreiding wacht tot ze hier rechtmatig verblijf heeft.

Heeft iemand hier nog een tip over, schroom niet om te reageren middels het reactieformulier onder aan het bericht.


Law Blogs
Law blog Klik op +1 als u dit een interessant artikel vindt en Google zal het dan beter zichtbaar maken in de zoekresultaten.

Zicht op uitzetting naar Sierra Leone (uitspraak rechtbank)

LJN: BT2340, Rechtbank 's-Gravenhage , zittingsplaats 's-Hertogenbosch , AWB 11/24920 en 11/25266

Datum uitspraak: 24-08-2011
Datum publicatie: 22-09-2011
Rechtsgebied: Vreemdelingen
Soort procedure: Eerste aanleg - enkelvoudig
Inhoudsindicatie: Bewaring; zicht op uitzetting naar Sierra Leone.
Door tussenkomst van de IOM zijn er in 2010 acht personen teruggekeerd naar Sierra Leone. Tot en met juli 2011 waren dat zes personen. De DT&V heeft op 17 december 2010, 28 januari 2011 en 23 maart 2011 diverse (vervolg)overleggen met de Sierra Leoonse ambassade in Brussel gevoerd, gericht op afgifte van laissez passers voor gedwongen terugkeer door de ambassade en op hervatting van de gesprekken met de Sierra Leoonse autoriteiten over de effectuering van gedwongen terugkeer. De DT&V is in afwachting van een reactie van de Sierra Leoonse autoriteiten en blijft aandringen op gesprekken over terugkeer. Aan de autoriteiten van Sierra Leone is voorgesteld een bezoek te brengen aan Freetown. Hierop is nog niet gereageerd. Voorts heeft de Sierra Leoonse vertegenwoordiging aangegeven laissez passers te verstrekken aan vreemdelingen die een verklaring afleggen dat zij vrijwillig willen terugkeren. Eiser heeft hier geen blijk van gegeven. Het niet verstrekken van laissez passers hangt nauw samen met de vraag of vreemdelingen een verklaring afleggen dat zij vrijwillig wensen terug te keren naar Sierra Leone. Nu de autoriteiten van Sierra Leone hebben verklaard dat zij laissez passers aan DT&V verstrekken zodra de vreemdeling een verklaring aflegt dat hij vrijwillig wenst terug te keren, terwijl op eiser de rechtsplicht rust om hieraan mee te werken, kan niet worden gesteld dat een redelijk vooruitzicht op verwijdering ontbreekt, aldus verweerder.
De rechtbank overweegt dat niet is gebleken dat de verklaring om volledig mee te werken aan een vrijwillige terugkeer die eiser moet afleggen om zijn terugkeer mogelijk te maken, een zodanige strekking heeft dat deze verder gaat dan binnen het bestek van de door zijn niet nagekomen verplichting Nederland eigener beweging te verlaten redelijkerwijs van eiser zou kunnen worden verlangd. De rechtbank verwijst in dit verband naar de uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 4 september 2008 (200805361/1, LJN: BF0502), van 7 november 2008 (200802536/1, LJN: BG4452) en van 23 april 2009 (200901771/1, LJN: BI3894). Voor zover eiser stelt dat hij niet in het bezit is van documenten, wordt overwogen dat niet is gebleken dat eiser zijn volledige medewerking heeft verleend om aan documenten te komen. Eiser heeft bovendien niet aannemelijk gemaakt dat het voor hem onmogelijk is om aan documenten te komen die nodig zijn om een laissez passer te verkrijgen. De rechtbank neemt hierbij in aanmerking dat volgens de mededeling van verweerder in diens fax van 18 augustus 2011 sinds 1 januari 2009 ongeveer tien vreemdelingen zijn uitgezet naar Sierra Leone zonder gebruikmaking van een laissez passer maar met een geldig paspoort en verwijst in dit verband nog naar de uitspraak van nevenzittingsplaats Dordrecht van 10 augustus 2011 (LJN: BR5119), waarin het volgende is overwogen: “Dat eiser naar gesteld niet over een paspoort beschikt, betekent, ook als wordt aangenomen dat deze stelling juist is, niet dat eiser niet kan worden uitgezet. Eiser is verplicht actief en volledig mee te werken aan zijn uitzetting, wat in dit geval inhoudt dat hij het redelijkerwijs mogelijke doet om in het bezit te komen van een geldig paspoort. Niet is gebleken dat eiser in het verleden heeft geprobeerd een (nieuw) paspoort te verkrijgen of dat het voor hem onmogelijk of op voorhand zinloos was om dit te doen. Evenmin is gebleken dat het niet mogelijk is om vanuit vreemdelingenbewaring een paspoort aan te vragen. Onder deze omstandigheden ziet de rechtbank geen reden om aan te nemen dat uitzetting van eiser niet mogelijk is als hij daaraan de van hem te verwachten actieve en volledige medewerking verleent.”

Bron: rechtspraak.nl

Law Blogs
Law blog Klik op +1 als u dit een interessant artikel vindt en Google zal het dan beter zichtbaar maken in de zoekresultaten.

IND verliest zaak over taalanalyse bij Raad van State (uitspraak ABRvS)

LJN: BT1930, Raad van State , 201000417/1/V4

Datum uitspraak: 09-09-2011
Datum publicatie: 20-09-2011
Rechtsgebied: Vreemdelingen
Soort procedure: Hoger beroep
Inhoudsindicatie: Wat betreft de spraak van de vreemdeling vermeldt de taalanalyse niet waarom zijn tongval in het Somali hem eenduidig buiten Zuid-Somalië plaatst. Het BLT en de door hem ingeschakelde moedertaalspreker hebben volstaan met een algemene beschrijving van de spraak van de vreemdeling en enkele voorbeelden van zijn uitspraak, woordkeus en grammatica, zonder deze beschrijvingen en voorbeelden toe te lichten of te vergelijken met hetgeen ter zake in Zuid-Somalië gebruikelijk is. De rechtbank heeft terecht overwogen dat de taalanalyse in zoverre niet inzichtelijk is.
Wat betreft de landenkennis van de vreemdeling voorziet de taalanalyse niet in een onderbouwing van de conclusie dat de vreemdeling niet in staat is concrete en gedetailleerde informatie over zijn beweerde herkomstomgeving te verschaffen. Ook in zoverre heeft de rechtbank terecht overwogen dat de taalanalyse niet inzichtelijk is.
De staatssecretaris is er dus ten onrechte van uitgegaan dat de taalanalyse inzichtelijk is.
Nu de reactie dateert van na het besluit van 13 november 2007 heeft de staatssecretaris reeds hierom de taalanalyse daarmee niet alsnog in de bestuurlijke fase inzichtelijk gemaakt. De rechtbank heeft derhalve terecht overwogen dat de staatssecretaris niet aan de ingevolge artikel 3:2 van de Awb op hem rustende vergewisplicht heeft voldaan en zij heeft het besluit dus terecht vernietigd.
Voor zover de staatssecretaris heeft beoogd te betogen dat de reactie de rechtbank ten onrechte geen aanleiding heeft gegeven om de rechtsgevolgen van het besluit in stand te laten, falen de grieven ook in zoverre, aangezien ook de reactie geen op de vreemdeling toegespitste motivering bevat en aldus, zoals volgt uit de uitspraak van de Afdeling van 22 juni 2010 in zaak nr. 200904358/1/V3 (www.raadvanstate.nl), geen aanknopingspunt biedt voor toepassing van artikel 8:72, derde lid, van de Awb.

Bron: rechtspraak.nl


Law Blogs
Law blog Klik op +1 als u dit een interessant artikel vindt en Google zal het dan beter zichtbaar maken in de zoekresultaten.

Raad van State over seksueel geweld tegen vrouwen in Nepal (uitspraak ABRRvS)

LJN: BT1931, Raad van State , 201104179/1/V2

Datum uitspraak: 12-09-2011
Datum publicatie: 20-09-2011
Rechtsgebied: Vreemdelingen
Soort procedure: Hoger beroep
Inhoudsindicatie: Het WBV 2010/4, paragraaf 3.4 waarnaar de vreemdeling 2 in zowel de zienswijze als de beroepsgronden heeft verwezen, luidt voor zover thans van belang, als volgt:
"Geweld tegen vrouwen ( ... ) vormt een groot probleem in Nepal. Hier is slechts beperkte publieke aandacht voor en politici, politie en overheidsfunctionarissen zijn onwillig om het probleem te erkennen. Verkrachtingen komen op grote schaal voor en worden in de meeste gevallen niet onderzocht. Ook wordt afgezien van aangifte omdat de overheid te weinig doet aan onderzoek, vervolging en bestraffing van verdachten.
( ... )
Vrouwen en meisjes die aannemelijk hebben gemaakt dat zij te vrezen hebben voor (seksuele) geweldpleging in Nepal, kunnen op grond van artikel 29, eerste lid, aanhef en onder b, van de Vreemdelingenwet 2000 in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd. Hierbij wordt niet verlangd dat zij zich tot de autoriteiten hebben gewend voor bescherming."
In het besluit, waarvan het voornemen deel uitmaakt, heeft de minister de verklaring van de vreemdeling 2 dat zij door de maoïsten is verkracht, weliswaar geloofwaardig geacht maar haar aanvraag niettemin afgewezen op de grond dat, nu zij heeft verklaard dat zij niet heeft geprobeerd de bescherming in te roepen van de autoriteiten, zij reeds daardoor niet aannemelijk heeft gemaakt dat zij in haar land van herkomst geen mogelijkheden zou hebben om haar beklag te doen en haar situatie te verbeteren. Dat zij daar bij voorbaat geen heil in ziet, maakt dit niet anders. Zij komt derhalve niet in aanmerking voor het beleid dat is neergelegd in het WBV 2010/4, paragraaf 3.1, aldus de minister.
Bij brief van 30 mei 2011 heeft de Afdeling de minister verzocht om een reactie op het betoog van de vreemdeling 2 dat hij in strijd handelt met zijn in paragraaf 3.4 van voormeld WBV neergelegde beleid door van haar te verlangen dat zij zich tot de autoriteiten wendt voor bescherming. Bij brief van 20 juni 2011 heeft de minister te kennen gegeven dat hij meent dat de vreemdeling 2 niet aannemelijk heeft gemaakt dat zij bij terugkeer heeft te vrezen voor (seksuele) geweldpleging. Hij gelooft weliswaar dat zij is verkracht maar daaruit kan niet worden afgeleid dat zij aannemelijk heeft gemaakt dat zij ook bij terugkeer heeft te vrezen voor (seksuele) geweldpleging. Zoals ook in het voornemen is verwoord, heeft de vreemdeling de vermoedens over wat haar bij terugkeer te wachten staat, niet nader geconcretiseerd en derhalve niet aannemelijk gemaakt. Uit haar relaas blijkt ook geenszins dat zij bij terugkeer opnieuw heeft te vrezen voor (seksuele) geweldpleging, aldus de minister in de brief van 20 juni 2011.
Zoals uit het onder 2.4.1. weergegeven besluit, met inbegrip van het voornemen daartoe, blijkt, heeft de minister bij zijn standpunt dat de vreemdeling 2 haar vrees voor (seksuele) geweldpleging niet aannemelijk heeft gemaakt, uitdrukkelijk betrokken dat zij zich niet tot de autoriteiten heeft gewend voor bescherming. Zijn verwijzing in de onder 2.4.2. weergegeven reactie naar het voornemen betekent dat de minister nog steeds voor de vraag of de vreemdeling 2 bij terugkeer naar Nepal heeft te vrezen voor (seksuele) geweldpleging, in elk geval mede van belang acht dat de autoriteiten haar daartegen bescherming kunnen en willen bieden. Daarbij gaat hij wederom voorbij aan paragraaf 3.4 van voormeld WBV. Hieruit vloeit voort dat het besluit in strijd met de artikelen 3:2 en 3:46 van de Awb niet met de vereiste zorgvuldigheid is voorbereid en niet berust op een deugdelijke motivering.

Bron: rechtspraak.nl


Law Blogs
Law blog Klik op +1 als u dit een interessant artikel vindt en Google zal het dan beter zichtbaar maken in de zoekresultaten.

Recente berichten


en meer

Vreemdelingenrecht.com blog Headline Animator

Lekker gemakkelijk: Neem een e-mail abonnement op deze blog

Leuk dat u vandaag deze weblog leest! Wist u dat u zich kan aanmelden voor een e-mail abonnement? Wanneer ik dan nieuwe berichten plaats krijgt u hooguit eens per dag een mailtje met een overzicht van de nieuwe berichten. Die berichten kunnen gaan over wat er in de krant staat over asielzoekers, migranten of politieke strubbelingen over het vreemdelingenbeleid, maar het kunnen ook interessante uitspraken van de rechtbank of de Raad van State betreffen of nieuw beleid van meneer Teeven. Een abonnement kost u niets. Het enige wat u hoeft te doen is op onderstaande link te klikken en later er om te denken dat u uw wens bevestigt (u krijgt hiervoor een engelstalig mailtje van feedburner dus let op uw spamfilter!!!!)

Subscribe to Vreemdelingenrecht.com blog by Email

Vreemdelingenrecht.com blog Headline Animator