Muziektip: Friese teksten, Tsjetsjeense ritmes

Russische klanken, opzwepende ritmes én Friese teksten. De van oorsprong Tsjetsjeense Louiza Saitova brengt deze wonderlijke combinatie op een fantastische manier ten gehore.

Van Tsjetsjenië naar Woudsend
In Tsjetsjenië was Louiza lerares op een muziekschool. Tot de oorlog begon in 1994 en alles werd verwoest. Na een studie in Moskou ging ze terug naar Tsjetsjenië, maar daar was het té gevaarlijk. "In 2003 ben ik gevlucht naar Nederland."

Gered door de muziek
Momenteel woont Louiza in Woudsend, Friesland, en ze zingt weer. In het Tsjetsjeens, Russisch en in het Nederlands. En zelfs in het Fries! "Ik moet nog hard werken aan de Friese taal. Ik versta bijna alles, maar spreken durf ik nog steeds niet zo goed. Gek genoeg is zingen een heel ander verhaal!" Vrijwilligster Jannie Roodhof van VluchtelingenWerk vertaalde mijn tekst 'Gered door de muziek' in het Fries: Rêden troch muzyk. Dat is de naam van mijn concertenreeks geworden, waarin ik vertel over de oorlog in Tsjetsjenië, mijn vlucht, en de opvang in Nederland." Hieronder staat een Youtubefilmpje van Louiza.

Fries succes
Louiza is succesvol in het noorden. Ze won in 2010 de publieksprijs van Liet 2010, het songfestival voor Friestaligen. "Ik mocht eigenlijk alleen in het Fries zingen, maar ik heb er toch wat Tsjetsjeense invloeden doorheen verweven. Ik deed dat om te laten zien: ik woon hier in Friesland, maar ik kom uit Tsjetsjenië, dát ben ik ook. Dat is blijkbaar in de smaak gevallen! De Friezen waarderen het."

Droom
Louiza heeft nog veel ambities in de muziekwereld, want ze zou heel graag een goede cd opnemen. "Mijn liedjes zijn voornamelijk luisterliedjes. Mijn Nederlandse voorbeelden op dat gebied zijn Marco Borsato en Edsilia Rombley, ze maken prachtige muziek. Het zou een droom zijn om met Marco in duet mijn eigen nummer Niemand wil het weten op te nemen."

Sponsors gezocht
Het opnemen en uitbrengen van een goede CD is een kostbare aangelegenheid. Louiza zoekt nog sponsors voor dit project. U kunt in contact komen met Louiza via e-mail: pompedur@hotmail.com.



bron: http://www.vluchtelingenwerk.nl/webartikelen/muziektip-friese-teksten-tsjetsjeense-ritmes.php

Interview (in het Fries en Nederlands)





Law Blogs
Law blog

Reacties

Populaire posts van deze blog

Stichting LOS schreef boek "Post Deportation Risk" over de mensenrechten situatie na terugkeer

𝗪𝗼𝗲𝗻𝘀𝗱𝗮𝗴 𝟭𝟳 𝗷𝗮𝗻𝘂𝗮𝗿𝗶 𝘂𝗶𝘁𝘀𝗽𝗿𝗮𝗮𝗸 𝗼𝘃𝗲𝗿 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗲 𝗯𝗲𝘀𝗰𝗵𝗲𝗿𝗺𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 ‘𝗱𝗲𝗿𝗱𝗲𝗹𝗮𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀’

VACATURE: Programma manager bij Forum voor Programma Immigratie & Burgerschap (Migratierecht)

Immigratiedienst: Minder vaak voordeel van twijfel voor asielzoeker

Interview met Aad van Elswijk, advocaat vreemdelingenrecht te Rotterdam

Wat als je vergeten bent je verblijfsvergunning te verlengen?

Vraag: Kan ik mijn oude moeder naar Nederland halen?

UItspraak: Artikel 8 EVRM bij volwassen gezinsleden (moeder bij dochter)

Interview met Anton Kleijweg, advocaat vreemdelingenrecht te Voorburg (update: tegenwoordig in Den Haag)

VACATURE: Operationeel Manager Juridische Zaken IND Den Haag